Rumah Kenangan P.Ramlee di Pulau Pinang

Rumah P. Ramlee di No 4A, Jalan P.Ramlee, Pulau Pinang adalah tempat kelahiran P.Ramlee. Rumah tersebut dibina pada tahun 1926 oleh ayahnya dan bapa saudaranya, Rejab bin Hussein. Rumah itu telah dibaiki oleh bapa saudaranya selama penjajahan Jepun dan sekali lagi pada tahun 1948. Hari ini rumah telah diubahsuai dan dipelihara untuk ketiga kalinya oleh Arkib Kebangsaan Malaysia. Meskipun direnovasi, rumah tetap tidak berubah dan tetap mempertahankan bentuk asalnya.

Projek pemuliharaan di Rumah P.Ramlee merupakan perluasan dari P.Ramlee Memorial di Kuala Lumpur. Hal ini juga usaha kerajaan dalam memelihara memori dari P. Ramlee sebagai artis terkemuka Malaysia. Pertemuan P.Ramlee Memorial Jawatankuasa pada 22 November 1988 memutuskan bahawa rumahnya harus dikembalikan dan dikekalkan. Rumah itu telah mengalami perbaikan dan pemeliharaan, dan diharapkan akan menjadi tempat bersejarah bagi pengunjung yang ingin mengingati seniman Agung sendiri. Hal ini juga berdiri sebagai simbol kehormatan dari kerajaan dalam amaran perbuatan seorang artis yang besar bagi bangsa.

Rumah ini telah dilengkapi dengan berhati-hati, untuk menyajikan rupa tatacara sebenar yang berlaku selama tempoh masa mudanya. Pelbagai bahan arkib dan barang yang berkaitan dengan kehidupan awal juga pada skrin.

Ruangan Pameran
Aula (Seni dan Sukan)
Di sini kita menemukan artifak s P. Akhir jalanan 'serta gambar dari penglibatannya dalam seni dan sukan.

Bilik Tidur
Dalam bilik tidur disimpan satu besi bermanfaat, sebuah meja dan sebuah cermin. Ini ialah mendiang benda-benda P RAMLEE digunakan setiap hari. Terdapat juga dada logam besar di mana dia menyimpan pakaian untuk keluarganya.

Dapur
Kawasan ini menunjukkan dapur asal dan alat-alat yang digunakan oleh mendiang P RAMLEE masa seketika dulu.

Bahagian eksterior
Ada disimpan di bawah rumah basikal dari jenis yang digunakan oleh P. Ramlee. Sebahagian besar pohon sekitarnya telah berkaitan rapat dengan kehidupan awal P.Ramlee.

Posted by Humanity Life on 8:56 PM. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 comments for �Rumah Kenangan P.Ramlee di Pulau Pinang�

Leave comment

dailyvid

FLICKR PHOTO STREAM

2010 BlogNews Magazine. All Rights Reserved. - Designed by SimplexDesign