Pemandangan di Muzeum Sarawak

Kuching tengara ini adalah muzium terbaik di Asia Tenggara. Selama lebih dari satu abad, sebuah suksesi dari kurator teliti telah mengumpul dan katalog rekod yang paling luas tunggal dan pameran sejarah Kalimantan, seni dan etnografi di mana sahaja di dunia.

Sebagai repositori paling menonjol dari budaya Kalimantan, Museum Sarawak juga merupakan pelindung aktif kajian akademik luas. Penggalian di Niah Caves, yang ditemui bukti tertua dari pemukiman manusia di Kalimantan, dilakukan di bawah naungan Museum Sarawak. Sebuah rekonstruksi pemukiman prasejarah di Gua Niah pada paparan kekal. pameran terkenal lain termasuk sejarah Sarawak, sebuah rekonstruksi rumah-rumah panjang asal, seni suku, artifak Malaysia dan China, dan flora dan fauna tempatan. Di belakang Muzium Sarawak ada akuarium, dan permandangan taman yang sangat indah.

Ada cerita aneh di balik desain Museum. Itu ditugaskan oleh Raja Putih kedua, Charles Brooke, dan menyerupai sebuah rumah bandar Normandy. Raja, bagaimanapun, tidak mempercayai arkitek. Museum akhirnya direka oleh kepala pelayan Rajah - penduduk asal Normandy!

Diselesaikan pada tahun 1891, Muzium diperpanjang pada tahun 1911. Namun jumlah pameran terus tumbuh. Perpanjangan, di seberang jalan dari lokasi muzium yang asli dan dihubungkan oleh sebuah jambatan, dibina pada 1970-an.

Setelah melawat sayap baru di seberang jalan, berkeliaran di pekarangan muzium dan teruskan ke Museum Islam Sarawak.

Posted by Humanity Life on 7:53 PM. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 comments for �Pemandangan di Muzeum Sarawak�

Leave comment

dailyvid

FLICKR PHOTO STREAM

2010 BlogNews Magazine. All Rights Reserved. - Designed by SimplexDesign